ET VELDIG PERSONLIG INNLEGG

Når angsten tar over. Jeg sliter med angst, noe jeg har gjort veldig lenge nå og jeg hater å snakke om det. Når jeg først fikk angst, så skjønte jeg ikke hva det var og slet veldig mye den tiden. Men jeg nektet å gå til en psykolog, fordi jeg visste ikke svaret på hva det var selv. Første gangen jeg fikk kjenne på angsten var på en jentetur til Rhodos. Denne turen må ha vært den jævligste turen noen sinne, jeg klarte ikke å kose meg og hadde det kjipt hele denne turen. Jeg bare gikk å gledet meg til vi skulle reise hjem igjen, jeg trodde jeg fikk denne følelsen av å være der.

Men når vi endelig kom tilbake hjem til Norge så følte jeg meg mye bedre allerede, men bare noen dager etter at vi hadde kommet hjem til Norge så kom denne ekle følelsen tilbake igjen. Jeg skjønte ingenting å trodde jeg bare fikk denne følelsen av å være i Rhodos, fordi jeg følte meg ikke trygg der. Men jeg fikk den samme følelsen av å være hjemme i Norge? Jeg slett veldig mye og til slutt kontaktet jeg legen min. Når jeg kom dit så tok vi noen prøver og pratet litt. Og da husker jeg at hun sa «Jeg tror du sliter med noe som heter angst». Jeg hadde hørt om angst, men trodde ikke det var så ille før jeg selv fikk det. Jeg var sykemeldt fra jobben min i flere måneder og til slutt måtte jeg ta meg sammen å snakke med en psykolog.

Det hadde jeg ikke så lyst til, men tvang meg selv til det. Jeg liker ikke å vise svakheten min til andre mennesker og jeg er så sta. Jeg skal alltid late som alt er bra og at jeg har det fint når det er langt i fra sannheten. Så det å dra til en psykolog var veldig vanskelig fordi da måtte jeg åpne meg å fortelle henne hva jeg sliter med å tenker. Det tok lang tid før jeg tørte å fortelle henne noe i det hele tatt, jeg snakket ikke med vennene mine om det heller. Det eneste jeg tenkte var at jeg ville bare fikse opp i det her selv. Jeg hadde mange søvnløse netter hvor jeg bare lå der å trodde jeg skulle dø på grunn av angsten min.

Jeg visste innerst inne hva jeg var redd for, men det tok meg hele fire år før jeg endelig klarte å fortelle psykologen min det. Jeg er livredd for å dø, det er angsten min. Jeg syntes det var så flaut å si det høyt, derfor sa jeg det aldri til noen bortsett fra mamma. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg er redd for det, når alle kommer til å dø en dag uansett? Men det er noe jeg sliter fortsatt med den dag i dag. Hver gang noen rundt meg er dårlig så stresser jeg og tror at dem skal dø, så jeg ringer og sender meldinger konstant for å høre hvordan det går. Det er ikke sunt å leve på denne måten her. Jeg holdt på å takke nei til Paradise hotel på grunn av angsten min og fordi jeg måtte reise alene i så mange timer. Det å sitte på et fly i så mange timer trigger alltid angsten min. Noen dager går det fint, men andre dager innbiller jeg meg at jeg ikke får puste på flyet og blir stresset for at jeg skal besvime å lage en scene på flyet. Det skremmer meg enda mer, så da stresser jeg meg opp med alle mulige tanker som surrer rundt oppe i hodet mitt. Når jeg skulle reise til Mexico så gruet jeg meg masse, men dette var noe jeg skulle gjøre og noe jeg virkelig hadde lyst til å gjennomføre. Siden jeg alltid har takket nei eller avlyst mye på grunn av angsten min, så skulle jeg vinne over angsten denne gangen. Jeg hadde kontakt med produksjonen hele veien å snakket masse med familien min og vennene mine på veien dit. Så turen gikk overraskende bra! Hele tiden der inne på hotellet husker jeg at jeg sa til meg selv: «Du må holde deg her inne så lenge som mulig». Sånn at jeg kunne reise hjem med resten av gjengen. Jeg var der lenge og kunne endelig reise hjem med de andre, på vei hjem til Norge så satt alle vi rett ved hverandre på første flyet. Jeg satt med Thea men etter bare 10 minutter på flyet så måtte jeg gå til en som jobber i produksjonen å sette med henne fordi de visste om det her. Hun snakket med meg og hjalp meg, jeg fortalte ingen om det her inne på pH da jeg ikke liker å snakke om problemene mine.

Husker det var en episode der inne,  fordi noen ganger får jeg panikk angst. Da satt alle vi ved bassenget og jeg drev å kosa med håret til Marthe, så fikk jeg plutselig angsten og denne gangen var det en av de verste. Jeg bare blir borte på en måte? Da skremte jeg Mario, Marthe og mange andre som satt der, da kom produksjonen med en gang da de ser alt og hørte alt 24/7. Jeg fikk piller så fikk jeg beskjed om å slappe av, den dagen så gikk jeg glipp av mye blant annet når vi fikk brev. De andre hadde fått beskjed om å la meg hvile og ikke røpe når de hadde fått brev. Det gikk heldigvis bra.

Jeg slet ikke så veldig med angst inni på ph og det er jeg uendelig glad for. Jeg er veldig glad for at jeg ikke takket nei til denne fine opplevelsen bare på grunn av at jeg var redd for å fly alene eller redd for å slite med angst der nede. Jeg har som sagt nå i 4 år avlyst mye og takket nei til så mye på grunn av angsten min, men denne gangen her så skulle jeg bestemme over min egen kropp og ikke la angsten ta overhånd som den har gjort i mange år nå. Jeg sliter fortsatt med angst den dag i dag, og i det siste har det blitt verre. Det kommer og går men jeg fortsetter å kjempe og jobber med det i stedenfor å late som ingenting. Angst er ikke noe man tuller med, det er så mange som sliter med det.

Det jeg vil si er hvis du sliter med angst eller depresjon så søk om hjelp! Det hjelper mye mer enn det du tror. Jeg har selv vært der, hvor jeg nektet å gå til en psykolog kun for å snakke om problemene mine. Men vet du hva? Vi alle sliter med noe og det er ikke flaut å snakke om det eller vise svakheten din til andre.

For meg er det et stor steg å skrive om det her på bloggen og dele det med hele Norge. Det er ikke lett for meg å åpne meg sånn her, jeg sliter veldig mye med å vise andre at jeg har det kjipt. Jeg holder som regler alle kortene tett til brystet. Liker ikke å vise andre svakheten min, det er den verste følelsen jeg vet om. Men jeg blir bare bedre og bedre for hver dag som går. Jeg har enda en lang vei å gå. Jeg vil at folk som er der ute som sliter med det samme som meg skal vite at de er ikke alene om det, og at det er helt greit å snakke med en psykolog hvis du trenger det. Det er ikke flaut å ha en psykolog det er egentlig bare bra det, syntes personlig at alle en eller annen gang trenger å snakke med en psykolog.

Nå er det midt på natten og jeg sliter veldig mye med angsten i natt. Vet ikke helt om jeg tørr å publisere dette da jeg virkelig syntes det er vanskelig å publisere et så personlig innlegg. Det er vanskelige for meg å snakke om det her enn hva dere hadde trodd. Det er ikke mange som vet om det her engang, ingen fra ph vet om det her- kun produksjonen. Familien min vet også om det og noen av vennene mine i Moss, så dette er virkelig ikke lett å publisere.

25 kommentarer
    1. Så utrolig tøft av deg å poste et så personlig innlegg! Jeg tenker det er veldig viktig for folk å ha forbilder som tør å snakke om psykisk helse, ettersom det er et såpass viktig tema. Håper å få se flere personlige innlegg fremover ❤️

    2. Gud bedre meg for et nydelig innlegg til bloggen Jamilla <3 Du er virkelig spesiell og jeg tviler ikke et sekund på at du utfordret deg selv utrolig mye for å legge sjela di i og skrive noe så personlig. Dette med angst er noe mange opplever, på både bra og dårlige områder. Veldig bra for deg som offisiell person som står opp med en så sterk frykt og hvordan man kan lære seg og håndtere angsten på mange forskjellige områder! Du er en fantastisk person med en personlighet av gull og et hjerte som er enda større! <3 <3 Slik som jeg har sett deg på tv, om hvordan du håndterer situasjoner som oppstår tviler jeg ikke et sekund på at du klarer og overvinne denne kampen med tid, om det er 1 dag, 5 måneder eller 10 år <3 Du er sterk! stå på <3

    3. Jeg er så glad du publiserte dette innlegget.. for jeg sliter akkuratt med det samme og klarer ikke å fortelle noen om det. Jeg synes det er flaut og det gjør så vondt hver eneste kveld..
      godt vi ikke et alene om det <3

    4. Sliter akkurat med det samme og det er så deilig å vite at man ikke er alene. Digger deg enda mer nå Jamilla, du snakker åpent om dette, noe de fleste ikke hadde gjort. Du er fantastisk.❤️ Og modig og sterk er du💖

        1. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

          Skrev nesten sammen kommentaren 2 ganger fordi jeg ikke trodde den ble delt første gangen😳haha, fikk ikke sletta den.

    5. Sliter med det samme og det er deilig å vite at man ikke er alene. Digger deg Jamilla❤️ Du er så modig og fantastisk. Du er fantastisk som skriver om dette og snakker om dette åpent. Synes det er noe man ikke skal skjule og være flau over. Du er sterk, fortsett sånn💛

    6. Jeg har også angst for å dø. Først klarte jeg å skyve den unna og få meg selv til å slappe av ved å tenke at jeg er gammel når jeg dør, har levd en fin liv, og tenker ikke på samme måte at jeg er redd lenger. Det gikk fint i en periode hvor jeg fikk meg selv til å tenke at jeg skal dø gråe og gammalet og glad for et fint liv. Gikk ikkje mer enn et par måneder hvor angsten kom tilbake fordi jeg har begynt å tenke ‘hva om verden går under og jeg dør?’. Og forskjellige påstander og scenarioer om hvordan det kunne skjedd, når jeg klarer å lure og takle det ene, så kommer det alltid en tåpelig annen påstand som trigger angsten. 😭 Godt man ikke er alene.

    7. Det er så utrolig modig av deg å skrive et så personlig innlegg. Jeg heier på deg hele veien og du er min favoritt❤️❤️

    8. jeg og sliter med dødsangst. er livredd for å dø og miste mine nærmeste. bare de som sliter med det forstår hvor slitsomt og vanskelig det er å ha angst

    9. Husk å puste rolig . Mindfullness kan være til stor hjelp !
      Modig å dele dette og husk at det blir bedre etterhvert du lærer å leve med og utfordrer deg selv ❤️ Første steg mot å kvitte seg med angst er å innrømme det og våre åpen 😀 hilsen voksen med angst i 14 år

    10. omg jeg har faktisk det samme (nesten). men min angst kommer oftest bare om natta, når jeg er alene. jeg er redd for døden, men ikke på den måten at noen nærme meg dør, eller at jeg ser noen dø, ikke for å bli skadet heller osv.. men at jeg blir borte en dag, og at det plutselig er ingenting (????), hva skal liksom skje med tankene mine, skal det bli helt svart og mørkt og jeg blir borte?
      så jeg føler med deg, det hender ofte jeg får angstanfall av det…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg